Sunday, September 5, 2010

Clean From The Devil Malware

Picture credit : Spring Cleaning In Process

Disebabkan saya baru jer kena attack dengan si jahat Malware, saya nak share beberapa tips yang saya jumpa semasa mencari bersama Pakcik Google. 


  • Tips dari Wanmus : Cara - cara nak remove si jahat Malware dari blog atau Web. Kalau nak tahu bolehlah singgah di blog beliau. Tips ini sangat sesuai pada yang dah ada domain sendiri.
  • Tips dari Wanmus : Cara nak mengelak dari jangkitan si jahat Malware walaupun dah ada Antivirus. Tips ini sangat membantu saya. Nak tahu sebab apa? Sebab walaupun saya dah update antivirus saya setiap hari tapi still si jahat Malware tetap melekat di laptop saya. So, kena ada satu lagi software khas untuk kill the devil, Malware. Nanti saya akan download software Malwarebytes Anti-Malware. Eh, apa nanti - nanti? Sekarang juga aku download!
  • Tips dari Vladimir Prelovac : Cara - cara nak elakkan dari dijangkiti Malware : Khas untuk pengguna WordPress. Antara tipsnya ialah 
    • Upgrade WordPress to the latest version 
    • Use useful Plugin to WordPress : WordPress Exploit Scanner
      Ada lagi tips yang disarankan oleh beliau. So, for further details. You can check out his blog
  • Tips dari Google Help Forums : Cara yang terbaik dan paling senang sekali untuk mengetahui blog anda telah dijangkiti oleh adik beradik si jahat virus dan Malware ini ialah dengan menggunakan browser seperti Chrome atau Firefox. Jejaka browser ini akan tolong visitor atau pengunjung ke blog kita dengan memberi satu signal warning. Ia dipanggil cross-site warning. So, dari situ kita dah tahu dah yang blog atau site itu have been infected by Malware or Virus. So, kalau dah kuar warning tu. Janganlah tunjuk lagak berani singgah ke situ lagi. For sure akan terjangkitlah kepada kita juga. Itulah yang terjadi pada saya. Bijak kan?
p/s : Let's kill the devil Malware!

1 comment:

meriahceria said...

nice tips rabia...still ingat julie?...he3....saya ada jumpe awak kat kajang(majlis pengkebumian arwah dulu)...from hcity cyberjaya...salam perkenalan