Wednesday, February 2, 2011

Jadilah Seperti Padi

 Picture Credit : Ikutlah resmi padi, makin berisi makin menunduk

Pepatah melayu ada mengatakan, “ikutlah resmi padi, makin berisi makin menunduk”.
Maksudnya, semakin banyak ilmu dan kejayaan yang kita raih, semakin kita merendah diri dan tidak bermegah-megah.

Ya, sangat betul. Tidak perlulah bermegah-megah dengan apa yang ada. Sentiasalah bersyukur kepadaNya. Just hendak kongsi satu cerita. Satu hari, saya berjumpa dengan jiran lama saya. Jiran saya ini  adalah lulusan oversea. For your info, sejak dari kecil, keluarga kami selalu membandingkan keputusan peperiksaan masing - masing. Biasalah lumrah alam. Kita mestilah nak lebih daripada kawan kitakan? 

Dipendekkan cerita, apabila saya terserempak dengan jiran saya ini. Saya pun ajaklah lepak - lepak jap. Kebetulan adik dia pun ada sekali. So, kami bertiga pun berboraklah panjang. Saya pun bertanyakan pekerjaannya. Dia just cakap "Alah, aku kerja biasa - biasa jer. Jadi kuli". Serta - merta timbul perasaan riak dalam hati saya. Setakat kerja biasa jer, pekerjaan saya lagi bagus! Itulah sangkaan saya masa tu.

Beberapa minit kemudian, dia meminta diri ke tandas sebentar. Saya pun ambiklah kesempatan bertanya dengan adiknya. "Kerja apa yer kakak?"

"Kakak saya pengurus IT"

"Owh, pengurus IT" Aduyai, terasa kecil jer diri ini. Dari situ, saya tersedar dan teringat kata - kata ini. Jadilah seperti resmi padi, semakin berisi tunduk ke bumi. Jangan seperti lalang yang tinggi, mendongak ke langit tiada berisi.

p/s : Kadang - kadang merendah diri itu perlu. Tidak akan hilang pun segala kemewahan kita itu kalau kita merendah diri sekali pun. Lebih baik kaya budi - bahasa. Semua orang pun suka.

6 comments:

kay_are said...

betul2.. kadang2 kne r rendah diri gak kan.. =)

Unknown said...

Setuju.... xsuka sgt2 manusia yg belagak bagus n merendah2kan org lain...

Unknown said...

Setuju.... xsuka sgt2 manusia yg belagak bagus n merendah2kan org lain...

rihan71 said...

setuju.....jangan jadi seperti beruk...semakin tinggi memanjat semakin menyerlahkan keaibannya..

Rabia Sensei said...

Maaf lambat balas.
Terima kasih sudi singgah =D

Unknown said...

Betul.....