Saturday, September 14, 2013

Declutter Your Home and Make Money


Picture Credit : Declutter Your Stuff

Declutter your home and make money? Apa kejadah bendanya tu?

Clutter tu maksudnya bersepah, berterabur. So declutter tu berlawanan maksudnya dengan clutter, maksudnya kemas dan teratur, lebih kuranglah maksudnya mengikut pemahaman saya sendiri.

Macam mana boleh buat duit dengan mengemas jer? Bestnya kalau mengemas rumah boleh dapat duit. Bukan begitu maksud saya dik non.

Kita kemas. Kita simpan barang yang kita nak. Kita jual barang yang kita tak nak.

Itulah yang saya maksudkan sebenarnya.

Sebenarnya ada banyak cara yang boleh kita lakukan untuk memperolehi duit dari hasil jualan barang - barang secondhand atau preloved kita ni. Tapi saya akan share yang biasa saya baca dan lihat sahaja. Kalau ada tambahan, silalah kongsi dengan saya yer.

Websites

  • Secondhand : Tempat di mana penjual dan pembeli boleh menjual dan membeli barang - barang secondhand yang masih dalam keadaan baik. 
  • Mudah : Tempat yang sesuai untuk jual preloved items anda. Dari kasut, beg, jam, pakaian dll 
  • Mybabysell : MyBabySell.com is a baby second hand stuffs classified ad listing site. Buy / Sell your second handbaby items in Malaysia. 

Personal Blog

Garage Sale
  • Anda boleh iklankan di surat khabar atau di Mudah

Car Boot Sale
Nota Kaki
  • Preloved : previously used or owned; secondhand. 
  • Car Boot Sale : an outdoor sale at which people sell things from the trunk of their car.

Selamat mencuba!

2 comments:

Anonymous said...

Domo Arigatou Rabia Sensei!

Ilmu yg amat berguna.=)

Rabia Sensei said...

Anonymous, you are welcome. Harap dapat membantu